• होमपेज
  • विचार/ब्लग
  • मानवअधिकारको पक्षमा

मानवअधिकारको पक्षमा

  • शुक्रबार, जेष्ठ १८, २०७५
मानवअधिकारको पक्षमा

आधुनिक नेपाली शिक्षा परम्परामा महाकवि देवकोटाका यी हरफहरू नपढ्ने मानिस सायदै होलान् । देवकोटाले मात्र नभएर अन्य नेपाली विद्वान् साहित्यकारहरूले पनि मानवताको पक्षमा यसरी नै साहित्यमार्फत् आफ्नो बुलन्दी प्रस्तुत गरेका छन् । नेपाली प्रजातान्त्रिक आन्दोलनको सात दशक (००७ सालदेखि अहिलेसम्म) सम्म पनि सबैभन्दा केन्द्रमा रहेको मुद्दा मानवता नै हो ।

जसबारे कुनै पनि ढंगबाट र कुनै पनि तरिकाबाट केही लछारपाटो लाग्छ सकेको छैन । आखिर मानवताकै पक्षमा आजीवन वकालत गरिरहनेहरूकै राज्य स्थापित भएको यस समयमा मानवअधिकार भने धरापमा छ । मानवअधिकारको त्यत्रो आजाव उठाउनेहरू कहाँ गए त ? वसायद सबैले भननेछन् तिनीहरु नै अहिलेको अवस्थामा राज्यको उच्च ओहोदामा छन् र तिनीहरूले आफ्ना ती मुद्दाहरू जमानामै बिर्सिसके । यस्तो किन भयो त ? आउनुस् यही विषयमा हामी चर्चा गरौँ ।

वर्षे द्वन्द्वको समयमा जेजति मानवअधिकार हनन्को घटना भए ती मुद्दा अझै पार लाग्न सकेका छैनन् । ती मुद्दाहरू कतै रद्दीको टोकरीमा फ्याँकिएका छन् । ती मुघाहरू तिनैसँग थिए, जो अहिले सत्ताको नजिक रहेका छन् । ती मुद्दाहरू उनीहरूले पहिल्यै बिर्सिसके जतिबेला उनीहरू सम्पूर्ण नैतिकतालाई श्रद्धान्जली दिँदै सत्ताको पाउ परे ।

त्यसभन्दा अघिको पञ्चायतकालमा भएका मानवअधिकार हनन्का घटनाहरू प्रजातन्त्र पुनःस्थापना पछि पनि पार लाग्न सकेका थिएनन् । र छैनन् पनि । ती अझैसम्म पनि गुमनाम भएर कतै फ्याँकिएका छन् । यो सवाल अहिलेको सबैभन्दा ठूलो सवाल हो ।

राजनीतिक विषयको मुद्दा भएकाले यसलाई राजनीतिक तवरबाटै समाधान गर्नुपर्छ भन्ने एकथरी पक्षको मत छ भने यसलाई कानुनी रूपबाटै समाधान गर्नुपर्छ भन्ने अर्को पक्षको मत रहेको छ । यी बाझिएका मतहरूमा अल्झिएरै बित्यो करिब सात दशक । र अझै कति दशकसम्म यसरी नै बित्ने हो, त्यो अहिल्यै नै भनन सकिन्नँ ।

किनकि ती मान्छेहरू जहिल्यै सत्ताको पयर चाट्नका लागि दगुर्छन् । यही दुई पक्षबीचको मतलाई पनि राज्यले ठोस निर्णयसम्म पु¥याउन सकेको छैन । जुन मानवअधिकारको सम्बन्धमा उठेको पछिल्लो सवाल हो । र जति नै उठे पनि कहीँ न कहीँ गएर त्यो सवाललाई केही लाख पैसामा बिक्री गरिनेछ ।

बालकृष्ण ढुङ्गेलको सवाल होस् वा अन्य धेरै द्वन्द्वकालीन मुद्दाको सवाल, राज्यले समान रूपमा न्याय सम्पादन गर्न सकेकै छैन । र सक्दैन पनि । किनकि राज्यले जुनसुकै अवस्थामा पनि तिनीहरूलाई प्रयोग गर्नुपर्ने अवस्था आउन सक्छ ।

जुन कुरा त हामीले देख्दै, भोग्दै आएका हौं र देख्दै भोग्दै पनि जानेछौं । तरै पनि कोही दोषी करार भएर सजाय भोगीरहेका छन् त कोही दोषी भएर पनि खुलेआम रूपमा हिँडिरहेका छन् । यस किसिमको न्याय सम्पादनले दीर्घकालीन प्रभाव पार्ने निश्चित छ ।

भोलि यस राज्यमा कोही कसैले पनि विद्रोह उठान गर्न सक्छ । त्यो यस्तै किसिमको विद्रोह हुनेछ भनेर त भन्न सकिन्नँ । तर त्यस विद्रोहमा पनि धेरै निर्दोष मानछेहरू प्रयोग हुनेछन् भनेर भने मजाले भन्न समिन्छ । अहिलेसम्म त्यसैगरी नै विद्रोहहरू भएका छन् । जति भएर आए ।

त्यस किसिमको विद्रोहले शसस्त्र रूप नलेला भन्न सकिन्न । त्यस्तो परिस्थितमा भएका मानवअधिकार हनन्का घटनामा दुवै पक्षबाट आएका मुद्दाहरूको लागि हामीसँग कुनै नजिरहरू रहने छैनन् । यी सबै कुराहरूलाई मध्यनजर गर्दा हामीसँग विगत तीन कालखण्डमा भएका मानवअधिकार हनन् र अपराधिक घटनाहरूको चाङ लाग्ने निश्चित छ । त्यो आउने समयका लागि झनै जटिल भएर जानेछ ।

मुलुकमा गणतन्त्र कार्यान्वयन हुँदै गरेको सुखद अवस्थामा पनि सबैभन्दा केन्द्रमा रहने सवाल भनेकै मानवअधिकार नै हो । यसकारण राज्यसञ्चालनको जुनसुकै प्रकिया आए पनि मानवअधिकारको पूर्ण प्रत्याभूति नभएसम्म त्यस शासन प्रणाली असफल नै मानिन्छ र मान्न बाध्य भइन्छ ।

त्यो जति दुर्भाग्यको कुरा कनै पनि स्वाधीन मुलुकका लागि अरू नहुन सक्छ । राज्यले नै गर्ने मानवअधिकारको उलङ्घन र ज्यादतीको सुवुवाइ हुन झनै कठिन हुन्छ । यसकारण हिजोका घटनाहरूलाई छोडेर वा तिनलाई समाधानको एउटा बिन्दुमा नपु¥याई अगाडि बढ्न खोज्नु पक्कै बुद्धिमानी होइन ।

दुई ठूला पार्टी नेकपा एमाले र माओवादी केन्द्रबीचको एकताबारे विभिन्न सवालहरू उठिरहेका छन् । सैद्धान्तिक कुराहरूदेखि लिएर नीतिगत विषयमा पनि यी दुई पार्टीका बीच एकता गर्न खोजिएको छ र त्यो भइसकेको छ । यसबेला उठाउन छुटाइएको प्रमुख सवाल भनेको चाहिँ मानवअधिकार नै हो ।

किनकि मानवअधिकार यस्तो सवाल हो जुन एजेण्डा भन्दा पनि फ्लोरमा सबैभन्दा बढी ठोकिन आइपुग्ने विषय हो । तर एकता हुँदै गर्दा दुई पार्टीले यो कुरा बुझ्दै बुझेनन् या बुझ्नै चाहेनन् । यो बहसको अर्को पाटो हो । मानवअधिकारले द्वन्द्वकालमा भएका घटना र तिनको जिम्मेवारी पनि बोक्दछ ।

अर्थात् अहिलेको एकिकृत कम्युनिष्ट पार्टीले हिजो द्वन्द्वकालमा भएको घटनामा दोषी देखिएका आफ्ना नेता कार्यकर्तालाई दोषी करार गर्न सक्छ ? यदि सक्दैन भने त्यसबखत मानवअधिकार धरापमा पर्ने नै छ । र सत्य केहो भने मानवअधिकार सधैं धरापमै परिरहने छ । किनकि उनीहरू संरक्षणमा मजाले लाग्नेछन् ।

गणतन्त्रको रापले नागरिकलाई न्यानो बनाए त्यो जायज हुन्छ वा उष्णतामा शीतलता प्रदान गरे त्यो उत्तम हुन्छ । तर यहाँ त ठीक विपरीत ढङ्गले गणतन्त्र उदाइरहेको छ कि यो कुहिरोले ढाकिएर धुम्म भएको दिनजस्तो भएको छ । यस्तो दिनमा न चन्द्रमा उदाएको काम लाग्छ न त घाम लागेको नै ।

मानवअधिकार कुनै एक व्यक्तिसँग मात्र सरोकार रहने विषय होइन भन्नेहरूको एउटा जमात छ । उनीहरूले मानवअधिकारको आधारभूत सिद्धान्तलाई पनि ख्याल गरेको पाइँदैन । योे भलनै दुर्भाग्यको कुरा हो । त्यसले मानवअधिकारवादीहरू कतिसम्म सेन्सलेस छन् भनने कुरा प्रष्टै देखाउँछ । र जुन किसिमको गैरजिम्मेवमरीपन छ, त्यसले हामीलाई कहँि नपु¥याएर सधैं अन्यायमा राखिरहनेछ ।

एउटा स्वतन्त्र मुलुकका लागि योभन्दा ठूलो दुःखदायी कुरा अरू हुनै सक्दैन । किनकि मानवअधिकार त एउटा मात्रै मानिससँग पनि उत्तिकै सम्बन्धति हुन्छ । एक मात्र व्यक्तिको मानवअधिकारमाथि राज्यबाट तुषारापात भए त्यो पनि मानवअधिकार प्रत्याभूति नभएको स्थिति हो । यसलाई राज्यले सही र निष्पक्ष ढंगबाट विश्लेषण गरेर उचित तव।ले दण्डित गर्न सक्नुपर्छ । र मात्र हामीले सोचेकोजस्तो र चाहेकोजस्तो सुरक्षाको प्रत्याभूति महसुस गर्न सक्छौं ।

नेपालको संविधानले मौलिक हक उपर अनुचित बन्देज लगाएको अवस्थामा सर्वोच्च अदालत वा उच्च अदालतमा जान सक्ने व्यवस्था पनि गरेको छ । यस्तो व्यवस्था यसअघिको संविधानले पनि नगरेको होइन तर सबै मौलिक हक हनन्मा माथिल्लो अदालतको क्षेत्राधिकार प्रयोग गर्नुपर्ने भएकाले संविधानमा भएका मौलिक हकको कार्यान्वयन पूर्णरूपमा हुन सकेको थिएन । र छैन पनि । यही स्थिति अब पनि दोहोरिरहने हो भने मानवअधिकार तीव्र संकटमा पर्न कति बेर लाग्दैन । त्यसका ला िसरोककारवालाहरू चाहे व्यक्ति हुन् या संस्था, तिनीहरूले ख्याल गर्नैपर्छ ।

गणतन्त्रको मूल मर्ममा जनता नै ईश्वर हुन् भन्ने भनाइ सही साबित हुन्छ । सार्वभौम जनतामा निहित भएको यस स्थितिमा जनता ईश्वर नै हुन् । ईश्वर तबमात्र प्रशन्न हुन्छन् जब आर्तहरूको च¥याइरहेको घाउमा मलम लगाउने काम मानिसले नै गरेको हुन्छ । महाकवि देवकोटाको माथिका पंक्तिहरूले पनि यही उद्घोष गरेका छन् । यसकारण आजको राज्यको दायित्व भनेकै मानवअधिकारको पक्षमा उभिनु हो । र नागरिकले पनि यही पक्षलाई सबल बनाउन प्रयत्न गर्नु आजको प्रमुख कर्तव्य हो ।

Facebook Comments

सम्बन्धित समाचार

पोखराको नयाँ गाउँमा प्रभु बैङ्कको शाखा कार्यालय सञ्चालन
पोखराको नयाँ गाउँमा प्रभु बैङ्कको शाखा कार्यालय सञ्चालन
एनआईसी एशिया बैंक गम्भिर अपराधमा जोडियो बैंकको छाप, कर्मचारीको सहि र बैंकको ट्याग लागेका नोटको बजारमा विगविगीः किष्ट बैंककै बाटोमा एनआईसी एशिया बैंक !
एनआईसी एशिया बैंक गम्भिर अपराधमा जोडियो बैंकको छाप, कर्मचारीको सहि र बैंकको ट्याग लागेका नोटको बजारमा विगविगीः किष्ट बैंककै बाटोमा एनआईसी एशिया बैंक !
एनआईसी एशिया बैंकद्वारा अदालतले रोक्का राखेको जग्गा मालपोत कार्यलय प्रमुखसंगको मिलोमतोमा विक्री, उप्रेती परिवारको उठिबासः निकम्मा राष्ट्र बैंक बेखबर (प्रमाण सहित)
एनआईसी एशिया बैंकद्वारा अदालतले रोक्का राखेको जग्गा मालपोत कार्यलय प्रमुखसंगको मिलोमतोमा विक्री, उप्रेती परिवारको उठिबासः निकम्मा राष्ट्र बैंक बेखबर (प्रमाण सहित)
महालक्ष्मी विकास बैंकद्वारा हिरा गिरी जेहेन्दार छात्रवृत्ती वितरण
महालक्ष्मी विकास बैंकद्वारा हिरा गिरी जेहेन्दार छात्रवृत्ती वितरण
ज्योति क्यापिटलले महिलाहरुको नि:शुल्क डिम्याट र मेरो सेयर खाता खोलिदिने
ज्योति क्यापिटलले महिलाहरुको नि:शुल्क डिम्याट र मेरो सेयर खाता खोलिदिने
कामना सेवा विकासले जित्यो दोस्रो चितवन बैंकर्स फुटसलको उपाधि
कामना सेवा विकासले जित्यो दोस्रो चितवन बैंकर्स फुटसलको उपाधि